מדעי החברה – פסיכולוגיה, סוציולוגיה, כלכלה
מרכזת תחום דעת: נתלי לברון
מסלול הלימודים המורחב במדעי החברה כולל אפשרות לבחור שניים מבין שלושת המקצועות הבאים: כלכלה, סוציולוגיה, פסיכולוגיה. כל אחד מהמקצועות הנבחרים נלמד ברמה של 2 י"ל. היחידה החמישית היא יחידת עבודה אישית המוגדרת כתרגיל מחקרי.
אלו הם תחומי דעת דינמיים הנוגעים במציאות החברתית היום יומית. התלמידים פוגשים לראשונה את מדעי החברה בשלב הנוכחי של חייהם, בו הם כבר בעלי יכולת התבוננות וניתוח של החיים החברתיים. הלימודים במגמה מקנים לתלמידים כלים ניתוחיים ותיאורטיים התורמים להתבוננות הזו, ומעמיקים את יכולת הניתוח הן ברמת הפרט והן ברמה המאקרו-חברתית.
התכנית בכלכלה:
מטרתה לפתח אצל הלומד מיומנויות של חשיבה כלכלית המתאפיינת ביכולת להסביר התרחשויות אקטואליות במשק באמצעות מודלים תיאורטיים. בתכנית הלימודים המסתיימת בהערכה חיצונית (70% מחומר הלימוד) נלמדים בין היתר הנושאים: תופעת המחסור, בחירה וויתור. עקומת התמורה, הון אנושי וצמיחה כלכלית, ביקוש והיצע, תקציב המדינה, גלובליזציה. בפרק ההערכה הבית ספרית (30%): תעסוקה ואבטלה, שוק העבודה, אי שוויון ועוני. כלכלה חברתית.
קישור למאגר חומרי לימוד בכלכלה
התכנית בפסיכולוגיה:
הפסיכולוגיה היא מדע החוקר את נפש האדם. הפסיכולוגיה חותרת להבין התנהגויות, לנבא וליישם דרכי התערבות שונות. בתכנית הלימודים המסתיימת בהערכה חיצונית (70% מחומר הלימוד) נלמדים: למידה, תאוריות בפסיכולוגיה התפתחותית, חשיבה חברתית, עמדות, דעות קדומות והשפעה חברתית, אלטרואיזם ועזרה הדדית.
בפרק ההערכה הבית ספרית (30%) נלמדים חלק מהנושאים הבאים: אינטליגנציה, הנעה, אישיות ולחץ, התיאוריה הפסיכואנליטית של פרויד, תיאורית האישיות של רוג'רס, פיאז'ה, תיאורית הלמידה החברתית של בנדורה.
התכנית בסוציולוגיה:
מטרת התכנית לפתח סובלנות ולעורר סקרנות לגבי החיים החברתיים בכלל, ובישראל בפרט. התלמידים רוכשים כלים המסייעים להם בהבנת יחסיהם עם סביבתם, עם ההורים, בקבוצות השייכות השונות שלהם, כבני נוער מתבגרים בחברה הישראלית וכבני אדם מודרניים.
נושאי הלימוד:
תרבות: ערכים ונורמות, סמלים, סימנים ושפה. תרבויות משנה ומיעוטים, הגיוון התרבותי הקיים בישראל, מהי הדרך הנאותה ביותר לחיות ביחד? כיצד עורכים תצפית? ניסוי? שאלון?
קבוצה: איך נוצר מנהיג בקבוצה? האם כל אחד יכול להנהיג? כיצד פועל לחץ קבוצתי על התנהגותנו ודעותינו? מהן הדרכים להפחתת עוינות בין קבוצות?
משפחה: מה הדמיון והשוני בין משפחות בתרבויות שונות? האם המשפחה תתקיים לעד? כיצד משפיעה המודרניזציה על המשפחה? דילמות של המשפחה הפוסט-מודרנית: משפחה חד הורית, חד מינית, פונדקאות.
חיברות: פרק שמשיק לתכנית הלימודים בפסיכולוגיה ועוסק בתהליכי חיברות שונים ומקבילים המתקיימים בתרבויות שונות: פשוטות, מסורתיות ומודרניות. בפרק זה נלמדות תיאוריות חיברות מגוונות כגון "האני במראה" של קולי, או התיאוריה האקולוגית של ברונפנברנר.