ביולוגיה
מרכזת תחום דעת: סיגל לנדסמן
על תחום הלימוד:
האם ניתן לבחור את מין הילוד או את צבע עיניו? לפתח עץ שמאיר בלילה או חיסון למחלת האיידס? להבין תהליכים המתרחשים במוח? מה זה אבחון, ייעוץ וריפוי גנטי? יחד עם פריצות הדרך הגדולות במחקר הביולוגי, עולות גם שאלות אתיות וחברתיות שעליהן צריך כל אזרח לתת את הדעת: האם מותר לגלות לחולה כי הוא נושא גן למחלה חשוכת מרפא? ניסויים בבעלי חיים – מותר או אסור? האם לאשר לידה בגיל מבוגר מאוד או להקפיא ולהשמיד עוברים? גם בשאלות אלו נעסוק בשיעורי הביולוגיה.
אם תרצו ללמוד על החיים – בואו ללמוד ביולוגיה!.
למי מיועד תחום הלימוד?
הביולוגיה מהווה שער למדע, לכן היא מיועדת לתלמידים סקרנים המעוניינים ללמוד ולהכיר את החשיבה המדעית ולאלה שרוצים להתנסות בלמידה מעשית במעבדה ובשדה. המקצוע עוסק בנושאים הנמצאים בחזית המדע ונמנה בין המקצועות המבוקשים ביותר באקדמיה. הביולוגיה משמשת בסיס לטכנולוגיות עתידיות כגון ננוטכנולוגיה, הנדסה גנטית, ביואינפורמטיקה, זיהוי פלילי, שימוש בתאי גזע וחקר המוח.
בעידן של שפע מידע הזמין לתלמיד, בוגרי המגמה לומדים למקד את הידע, להבדיל בין עיקר לטפל, בין עובדה לבין פרשנות ברשת. בנוסף, הלימודים במגמה הביולוגית מדגישים את האחריות של התלמיד כלפי החברה וכלפי סביבתו.
מה כוללים הלימודים?
• ציר התוכן – גוף האדם, התא מבנה ופעילותו, אקולוגיה. ובנוסף נושאים כמו: גנטיקה מולקולרית, פיזיולוגיה השוואתית, מיקרוביולוגיה. בתכנית הלימודים מושם דגש על פיתוח מיומנויות חשיבה, ומיומנויות החקר.
• ציר אסטרטגיות חשיבה ולמידה – באמצעות ניסויים במעבדה, באמצעות ניתוח מחקרים מדעיים, על ידי ביצוע עבודת מחקר, כולל מחקר שיתופי ברשת, במהלך סיורים בטבע ובמעבדות אוניברסיטאיות, וגם בעזרת סרטים ומצגות תוך גלישה באינטרנט. מטרות החינוך ומטרות תכניות הלימודים בביולוגיה חורגות מהקניית ידע בלבד, וכוללות גם פיתוח חשיבה, דמיון ורגש, הבונים ומעשירים את עולמו הפנימי של הלומד.
• ציר ערכים – דיונים שתורמים לחינוכו של בוגר מעורב ובקיא בסוגיות שעל סדר היום הקשורות לחיי הפרט והחברה בשילוב ביו-אתיקה – תחום הבוחן את השאלות וההיבטים האתיים העולים בתחום מדעי החיים.
• בסוף התהליך התלמידים נבחנים בבחינה בכתב, בבחינה מעשית במעבדה, בבחינה מתוקשבת ובעבודת חקר. השאלות בבחינות הבגרות כוללות גם שאלות המתייחסות לערכים, למשמעות ולרלוונטיות לתלמיד, ומכוונות את התלמידים לחשוב באופן עצמאי ולהביע את דעתם. התהליך הלימודי מייחס חשיבות לא רק לשינון עובדות, אלא גם להבנה מעמיקה וניתוח שלהן.